
Galingiausia „nVidia” vaizdo plokštė „GeForce RTX 5090” pagaliau pateko į technologijų apžvalgininkų rankas, kad būtų išbandyta, ir mes galime suprasti, ką iš tikrųjų sugeba šis „Blackwell” flagmanas. Praėjo dveji metai nuo tada, kai „nVidia” išleido „GeForce RTX 4090” – neįtikėtinai galingą, starto metu 1600 JAV dolerių kainavusį grafikos procesorių, kuris 4K raiška ankstesnį flagmaną „RTX 3090” lenkė vidutiniškai 60 %. Pagaliau kompiuterių entuziastai galėjo mėgautis 4K žaidimais be jokių kompromisų. Aišku, į tokius batus sunku įlipti, todėl pažiūrėkime, kaip tai pavyko „RTX 5090”.
Ką tik pasirodė „RTX 5090 Founders Edition” vaizdo plokštė – įspūdingai kompaktiška (tik 2 lizdai) versija, kuri telpa į mažus stalinius kompiuterius. Didžiausias klausimas bus vaizdo plokštės kaina, nes RTX 4090 FE pradėjus prekiauti JAV kainavo 1600 JAV dolerių, o RTX 5090 žada būti 400 dolerių brangesnė. Už papildomą kainą gausime 32 GB VRAM, GDDR7 ir 28 Gb/s atminties, nors iš tikrųjų didžiausia nauda bus programinėje įrangoje – RTX 5090 yra pirmasis „nVidia” GPU su įjungta naująja DLSS 4 Multi Frame Generation technologija, kuri žada didžiulį kadrų dažnio padidėjimą. Kalbama apie keturis kartus, o kai kuriais atvejais – daugiau nei 8 kartus didesnį kadrų dažnį. Tai puiki žinia visiems, kurie nori geriausios 4K kompiuterinių žaidimų patirties. Tas pats pasakytina ir kūrėjams, besidomintiems dirbtinio intelekto našumu, bei turinio kūrėjams, norintiems greitesnio vaizdo įrašų redagavimo.

RTX 5090 gerokai lenkia RTX 4090 beveik visais techniniais parametrais
Vaizdo plokštės konstrukcija
„RTX 5090 FE” yra itin kompaktiška vaizdo plokštė – nors jos ilgis ir plotis toks pat kaip „RTX 4090 FE”, ji užima tik du storio lizdus, todėl tinka ir SFF (Small Form Factor) kompiuteriams. Tai pasiekiama naudojant naujovišką aušinimo sistemą, kurioje naudojami du srautiniai ventiliatoriai, įsiurbiantys vėsesnį orą iš apačios ir išleidžiantys jį į likusią korpuso dalį, o ne iš viršaus ir galinės plokštės dalies. Plokštė perkelta į plokštės centrą. Žinoma, kai sausio 30 d. bus pradėta prekiauti „RTX 5090”, pirkėjai galės rinktis skirtingų gamintojų vaizdo plokštės versijas, pavyzdžiui, ASUS „ROG Astral RTX 5090„. Naujasis GPU palaiko atnaujintą 12V-2×6 jungtį, tačiau esamos 12VHPWR jungtys sklandžiai veiks su „RTX 5090”.

RTX 5090 (dešinėje) yra daug plonesnė už savo pirmtaką
„nVidia” rekomenduoja naudoti 1000 W maitinimo šaltinį, nes RTX 5090 gali suvartoti 575 W energijos – 125 W daugiau nei RTX 4090. 12VHPWR laidų talpa yra 600 W, taigi, norint atlikti spartinimo veiksmus, nedaug liko. Lūkesčiai, kad „nVidia” daugiau dėmesio skirs energijos vartojimo efektyvumui RTX 50 serijoje, nepasitvirtino, nes RTX 4090 ir taip buvo didelis šuolis, palyginti su RTX 3090 su 350 W. Naujųjų vaizdo plokščių energijos suvartojimas iš esmės pasiekė lubas, kurias gali užtikrinti vienas kabelis, ir belieka tikėtis, kad kitai plokščių serijai nereikės dviejų 12VHPWR kabelių.

RTX 5090 techninės specifikacijos, palyginti su kitomis RTX 50 serijos plokštėmis
4K testai ir DLSS 4
Žinoma, didžiausią susidomėjimą kelia RTX 5090 galimybės žaidžiant kompiuterinius žaidimus 4K skiriamąja geba su įjungtais didžiausiais grafikos nustatymais. Daugumoje visų testų naujoji vaizdo plokštė lyginama su ankstesniu flagmanu „RTX 4090”, kuris yra beveik vienintelis jos konkurentas. Pirmiausia keletas žodžių apie DLSS 4 ir konkrečiai apie naująją „nVidia” technologiją „Multi Frame Generation”, galinčią kiekvienam tradiciškai atvaizduojamam kadrui sugeneruoti iki trijų papildomų kadrų. Tam technologija naudoja naujausius dirbtinio intelekto modelius. Iš esmės „Tensor” branduoliai paima tradiciškai atvaizduojamą kadrą, nustato, kaip turėtų atrodyti kiti trys kadrai, juos sugeneruoja ir įterpia prieš kitą atvaizduojamą kadrą. Taip „nVidia” žada labai padidinti kadrų dažnį tokiuose žaidimuose kaip „Cyberpunk 2077” – esant 4K raiškai ir įjungus spindulių sekimo funkciją. Daugiau informacijos apie DLSS 4 rasite toliau pateiktame „nVidia” vaizdo įraše: https://youtu.be/qQn3bsPNTyI. Tačiau kai kurie kompiuterinių žaidimų entuziastai tvirtina, kad kadrų generavimo metodas, kurį „nVidia” iš pradžių pristatė su DLSS 3, neatspindi tikrojo vaizdo plokštės našumo. Diskusijos dėl šių „netikrų kadrų” tikriausiai taip greitai nesibaigs, tačiau reikia pripažinti, kad „nVidia” žengė didelį žingsnį į priekį, palyginti su pradine „Frame Generation” technologija. Programoje DLSS 4 kadrų generavimo dirbtinio intelekto modeliai yra greitesni ir naudoja mažiau VRAM atminties. Keisti artefaktai, matomi „Cyberpunk 2077”, pasitaiko rečiau, ir visa tai pasiekta smarkiai pagerinus kadrų dažnį, o viso proceso metu vėlavimas padidėjo vos 6 ms. Tom’s Hardware apžvalgininkai jau išbandė RTX 5090 įprastu rasterizacijos režimu ir įjungus spindulių sekimo funkciją. Išsamūs bandymų rezultatai su įjungta RT+DLSS 4 funkcija užima daug laiko ir bus pateikti šiek tiek vėliau, tačiau iš jau atliktų bandymų galime daug ko pasimokyti. RTX 5090 buvo išbandyta keliuose labai reikliuose kompiuteriniuose žaidimuose: „Assassin’s Creed Mirage”, „Baldur’s Gate 3”, „Black Myth: Wukong”, „Dragon Age: The Veilguard”, „Flight Simulator 2024”, „God of War Ragnarök” ir kt. Testuose buvo naudojami „Ryzen 7 9800X3D” ir „Core i9-13900K” procesoriai. Pateikiame rezultatus:
Kaip matote, vidutinis kadrų dažnis įprastu rastrinio vaizdavimo režimu (grynas vaizdo plokštės našumas be papildomų dirbtinio intelekto triukų), naudojant „Ultra” nustatymus, padidėja 25 % (105,6 FPS, palyginti su 84,4 FPS).
Tačiau įjungus spindulių sekimo technologiją ir naudojant „Ultra” nustatymus, „RTX 5090” pranašumas prieš „RTX 4090” siekia net 37,5 % (97,9 prieš 71,2 FPS). Tai, be kita ko, lemia didesnis RT branduolių skaičius naujojoje plokštėje. Tačiau lieka klausimas, ar tikrai įmanoma pasiekti 8 kartus didesnį kadrų per sekundę skaičių? Žvelgiant į sintetinių testų rezultatus, RTX 5090 yra pirmoji vaizdo plokštė, kuriai pavyko viršyti 100 FPS ribą 4K raiška žaidžiant „Cyberpunk 2077” su „Ultra” nustatymais. Įjungus naująją „DSLL 4 Multi Frame Generation” funkciją, panašiu scenarijumi pasiekiamas didesnis nei 200 FPS kadrų per sekundę dažnis. Nors tai skamba fantastiškai, ” Rock Paper Shotgun” technikos apžvalgininkai patyrė neryškius vaizdus greitai judant žaidime „Cyberpunk 2077”. Taip pat atkreipkite dėmesį, kad norint pasiekti šį 218 FPS, reikia nemažai paaukoti dėl vėlavimo. Šie 218 FPS visada turės tik 64 FPS įvesties dažnį, nes tik šie tradiciniai kadrų dažniai gali tiksliai atspindėti įvesties duomenis, t. y. pelės paspaudimus.
Be to, kolegos iš ” Techspot” mano, kad kadrų generavimas ne visiškai užtikrina tai, ką teigia „nVidia” rinkodara. Tai nėra tikra našumo didinimo funkcija; iš tikrųjų FPS nuo 60 iki 120 kadrų per sekundę nepadidės. Vietoj to gausite iš pažiūros sklandesnį žaidimą, nors ir su galimais grafiniais artefaktais, bet be apčiuopiamų didesnio kadrų dažnio privalumų, pavyzdžiui, pagerėjusio įvesties vėlinimo. Be to, „Multi Frame Gen” yra visiškai netinkama technologija šaudykliniams žaidimams, kuriuose dideliu FPS siekiama sumažinti vėlinimą. „Nvidia” teiginys, kad visi žaidėjai turėtų naudoti kadrų generavimo funkciją, toli gražu neatitinka tikrovės. Atsižvelgiant į visa tai, sklandesnė žaidimų patirtis neabejotinai yra reikšmingas patobulinimas. Jei nežaidžiate žaidimo, kuriame reikia itin tikslaus ir žaibiško taiklumo, kodėl tuo nepasinaudojus? Ypač jei „RTX 5090” vaizdo plokštė yra pakankamai galinga, kad užtikrintų greitą „tikrą” kadrų kaitą su „Ultra” kokybės nustatymais, pavyzdžiui, ray tracing. Tokiu atveju kadrų generavimas tampa papildoma prabanga, o ne rinkodaros priemone, kaip, mano manymu, turėtų būti.
1440p lyginamieji testai
Kai kalbama apie 1440p, technologijų svetainės ” The Verge” apžvalgininkai daro išvadą, kad 1440p raiška „RTX 5090” nepasižymi tokiu dideliu našumo prieaugiu kaip 4K raiška. Black Myth: Wukong (šiuo metu vienas reikliausių kompiuterinių žaidimų) buvo vienintelis žaidimas, kuriame RTX 5090 nesugebėjo pasiekti daugiau nei 100 kadrų per sekundę esant 1440p be FSR ar DLSS pagalbos. Šiame žaidime įjungus DLSS 75 %, RTX 5090 našumas padidėjo beveik iki 120 kadrų per sekundę – arčiau 144 Hz monitoriaus galimybių ribos – tačiau tai tik 17 % daugiau nei RTX 4090. ” Horizon Zero Dawn” su „RTX 5090”, esant labai aukštiems nustatymams, pasiekė vidutiniškai 200 kadrų per sekundę. Tai vėlgi tik 13 % daugiau nei RTX 4090, esant tokiems pat nustatymams. Panašiai ” Returnal” be DLSS su „RTX 5090” veikė tik 19 % greičiau nei su „RTX 4090”, panaši situacija buvo ir su „Call of Duty: Black Ops 6”, kur „RTX 5090” be DLSS pasiekė beveik 200 kadrų per sekundę, t. y. apie 15 % greičiau nei su „RTX 4090″. Įdomu tai, kad žaidime ” Assassin’s Creed Mirage ” „RTX 5090” pavyko pasiekti tik 8 % geresnį našumą nei „RTX 4090″. Priešingai, ” Cyberpunk 2077″ ir ” Forza Motorsport” yra reti pavyzdžiai, kai RTX 5090 pasiekia daugiau nei 30 % didesnį našumą, palyginti su RTX 4090, esant 1440p raiškai.

Našumo didėjimą daugiausia lemia dirbtinio intelekto technologijos, o ne techninės įrangos tobulinimas
Kai DLSS neįjungta, RTX 5090 pranašumas prieš RTX 4090 1440p skiriamąja geba yra vidutiniškai 18 % – apskritai tai mažesnis šuolis nei ankstesnės kartos žaidimuose, kai RTX 4090 keliuose kompiuteriniuose žaidimuose lenkė RTX 3090 40 %. Žvelgdami į iki šiol atliktų „Tom’s Hardware” testų vidurkį 1440p raiška, matome panašias tendencijas. Įdomu tai, kad su „RTX 5090” komplektuojamas „Intel Core i9-13900K” procesorius kartais veikia prasčiau nei „RTX 4090”, tačiau tai greičiausiai galima nurašyti tvarkyklėms ir bus išspręsta. Kiekvienoje ataskaitoje šią tendenciją reikėtų sekti:

„RTX 5090” rodo 13 % didesnį našumą įprastuose rastrų kūrimo testuose
Neskaitant galimų dirbtinio intelekto privalumų, kalbant apie grynąjį našumą, RTX 5090 vidutiniškai padidėja 13 %. Jei įjungsime spindulių sekimą, rezultatas bus daug geresnis ir FPS padidės jau 25 %. Žinoma, reikia pažymėti, kad „RTX 5090” turi 170 spindulių sekimo branduolių, o „RTX 4090” gavo tik 128 RT branduolius.
Kadangi bendras našumo pranašumas nėra toks įspūdingas, kaip tikėtasi, kai kurie apžvalgininkai „RTX 5090” pavadino „RTX 4090 Ti” (tokio modelio mes niekada nesitikėjome). Žinoma, apskritai kadrų per sekundę, esant 1440p raiškai, yra daugiau nei pakankamai ir čia kalbame tik apie absoliučius skaičius. Vidutinis naudotojas tikriausiai nesugebės atskirti skirtumo tarp 227 FPS ir 172 FPS (jau nekalbant apie tai, kad jums reikės 240 Hz atnaujinimo dažnį turinčio monitoriaus). Apskritai, akivaizdu, kad „DLSS 4 Multi Frame Gen” funkcija padės esant 1440p raiškai. Abejoju, ar daug žmonių pirks „RTX 5090” vien dėl 1440p raiškos. Tačiau jei galvojate apie tai, verta palaukti RTX 5080, kad pamatytumėte, kaip ji veiks 1440p raiška.
Energijos suvartojimas, ventiliatoriai ir šiluma
„RTX 5090” energijos sąnaudos yra įspūdingos – „The Verge” bandymuose jos siekė 578 W. Pavyzdžiui, „Cyberpunk 2077” su visišku spindulių sekimu net ir be DLSS pasiekė 569 W ir reguliariai sunaudodavo daugiau nei 500 W. Palyginimui, RTX 4090 tomis pačiomis sąlygomis sunaudojo tik 427 W. Žaidžiant „Cyberpunk 2077” „Techspot” apžvalgininkams netgi pavyko priartėti prie 700 W žymos.
Didžiausia temperatūra, kurią pavyko pasiekti apžvalgininkams, buvo 70 °C (RTX 4090 identiško bandymo metu pasiekė 64 °C). Kol kas jokių problemų dėl perkaitimo nepastebėta. Ventiliatoriai žaidimo „Cyberpunk 2077” metu linkę pasiekti 1500 apsisukimų per minutę. RTX 5090 yra palyginti tyli vaizdo plokštė, be to, ji turi nulinių apsukų režimą, kai ventiliatoriai nesisuka, kai GPU nėra apkrautas. Tačiau net ir šiuo nulinių apsukų neveikimo režimu temperatūra gali pasiekti 50 °C, o tada ventiliatoriai vėl įsijungia, kad atvėsintų plokštę iki priimtinesnės 30 °C temperatūros. Naudotojams gali tekti gerai pagalvoti apie aušinimą uždaruose korpusuose.
Išvados
RTX 5090 GPU neabejotinai yra 4K karalius, tačiau „nVidia” nepateikė grynojo RTX 4090 našumo augimo. DLSS 4 gerokai pagerina ir vaizdo kokybę, ir kadrų generavimą. Vaizdo plokštės kaina daugeliui gali būti neįkandama. Panašu, kad AMD net nebandys konkuruoti su „RTX 5090”. Jei didelė kaina ar energijos sąnaudos verčia persigalvoti dėl „RTX 5090”, „nVidia” jau vasario mėnesį ruošiasi pasiūlyti „RTX 5080”, „RTX 5070 Ti” ir „RTX 5070” už prieinamesnę kainą. Kalbant apie grynąjį našumą, „RTX 5090” nėra tokia revoliucinga vaizdo plokštė kaip „RTX 4090”. Tačiau jei pakankamai žaidimų kūrėjų pritaikys DLSS 4, ši kompaktiška plokštė gali reikšti naujos eros pradžią, kai programinės įrangos patobulinimai yra svarbesni už pačią techninę įrangą. Naująsias RTX 5090 vaizdo plokštes nuo sausio 30 d. bus galima įsigyti toppc.lt internetinėje parduotuvėje – tiek atskirai, tiek paketuose.